Klubberne er et magisk udviklingsrum

Den røde løber var rullet ud, goodie back stod klar, for sidste tirsdag startede 470 forventningsfulde 3 klasses børn i de 8 fritidsklubber i Egedal. Det svarer til at 96% af den samlede årgang på 3 klasse har valgt at gå i klub. Det er samme tendens som sidste år. Og det er ikke kun på 3 årgang at klubberne er godt besøgt - faktisk har Egedal kommune den 2. højeste belægningsgrad i Danmark (KL)

Introdagene for de nye klubbørn er spækket med spændende aktiviteter og en masse nye oplevelser som sikre at børnene kommer rundt og ser alt hvad klubberne kan tilbyde. Der var planlagt hyggeaftener og diskofester - kun for 3. Klasserne. De klubber som ligger langt fra de enkelte skoler startede dagen med at hente børnene på cykel så de sammen med de voksne kan lære den sikre vej til klubben

Udover en masse spændende aktiviteter som musik, dans, gaming, teater, rollespil, sport, medie lab, kreaværksted og dyrehold kommer børnene også til at indgå i helt nye fællesskaber. Fællesskaber som dannes på tværs af årgange, køn og interesser. Og lige præcis meningsfulde aktiviteter og forpligtende fællesskaber er noget af det klubberne er rigtig gode til.

I klubberne møder børnene troværdige voksne som brænder for deres felt og vil opleve et fristed, hvor de mange krav om at præstere, som kan fylde meget i børn og unges liv, ikke er vigtig. Børnene vil i klubtiden blive introduceret og få mulighed for at afprøve forskellige aktiviteter alt efter hvad de er optaget af eller motiveres af, de vil udvikle sig gennem leg, eksperimenter og starte nye fællesskaber.

Klubberne i Egedal er ganske enkelt et magisk udviklingsrum.

Ungeprofilundersøgelsen som netop er udkommet viser også tendenser om at unge som går i klub trives bedre end børn/unge som ikke går i klub.