Vores indsatsområder

I Klub Egedal har vi arbejder vi med diverse trivselsmæssige og pædagogiske dagsordener, der løbende evalueres og revideres efter behov.
Vi arbejder i klubberne med ICDP som værktøj og arbejder sammen med skolerne med den Pædagogiske Analysemodel.

Derudover har vi pt. indsatsområderne Ensomhed samt spiseforstyrrelser og selvskade.

ENSOMHED:

Ensomhed er en følelse, der opstår, når et menneske ikke får opfyldt sit sociale behov. Det er dermed forskelligt fra person til person, hvornår ensomheden sætter ind.
Der er undersøgelser der peger på at ensomhed er en stigende problemstilling blandt børn og unge og nyere forskning viser også at konsekvenserne af ensomhed er mere omfattende end tidligere antaget.
Faktisk føler 10-12% af de unge i Danmark, mellem 16 og 29 år, sig ofte eller altid ensomme. Denne følelse kan risikere at få alvorlige konsekvenser for den unge, da langvarig ensomhed kan føre til selvskade, angst, depression og selvmordstanker.
Inden for klubbernes aldersgruppe, viser skolebørnsundersøgelsen fra 2018 samlet set, at 6 % af eleverne har angivet, at de ofte eller meget ofte føler sig ensom. Der er ifølge denne undersøgelse 3 gange så mange piger der føler sig ensomme i forhold til drenge. Coronakrisen i 2020-21 har bestemt ikke gjort tingene bedre.
Kortvarig ensomhed er ubehagelig, men ufarlig. Langvarig ensomhed er derimod decideret sundhedsskadelig. Mennesker, der har følt sig ensomme over længere tid, sover dårligere, har et øget stressniveau, forhøjet blodtryk og lever ofte en inaktiv og usund tilværelse.
Folkebevægelsen mod ensomhed anslår at prisen for nationens ensomhed er 8 milliarder kr. og 800.000 sygedage om året. I alt føler 350.000 danskere sig svært ensomme i Danmark
I Klub Egedal ønsker vi at lave en målrettet indsats over for kommunens børn og unge med henblik på at forebygge ensomhed. Dette skal afstedkomme flere forskelligartede indsatser som bl.a. kommer til at omhandle kompetenceudvikling af vores pædagoger, formidling og videndeling til børn og forældre samt inddragelse af foreningslivet i kommunen. I praksis betyder dette et langt mere systematiseret arbejde med børns trivsel og fremmøde i klubberne og et øget forældresamarbejde, hvor vi tager kontakt til forældrene som det første, hvis vi oplever manglende trivsel eller fremmøde fra barnets side.
Mange tiltag omhandlende forebyggelse af ensomhed taler direkte ind i klubbernes kerneopgave som relations dannelse og mestring af sociale kompetencer, og dette tiltag vil derfor udelukkende intensivere denne indsats, -også uden for klubbernes rammer.